De websites van VID Nederland B.V. gebruiken (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren, voor social media en om advertenties te tonen. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
4 meldingen (geen file) Traumahelikopter naar ongeval op de A1 Grote hinder verwacht tijdens werkzaamheden N317 N243 tussen A7 en Avenhorn voorlopig dicht door ongeluk 4 meldingen (geen file) N302 voorlopig dicht door frontale aanrijding Drukte verwacht op herfstvakantiewisseldag Lange files rond Amersfoort na tankwagenongeluk

Niet strooien bij ijzel? De VID legt uit

Afgelopen zaterdag verscheen het bericht dat de VID het standpunt in zou nemen om niet te strooien bij extreme gladheid. Dit heeft nogal wat berichten en vragen opgeleverd. Omdat we merken dat er toch nog veel onduidelijkheid is, willen we het graag verhelderen.

Waarom zeggen we zoiets?

Het viel ons in de dagen voor het weekeinde en zeker ook op zaterdag op dat er heel veel aandacht uitging naar het strooien. Live reportages van steunpunten, uitleg over strooien en een steeds toenemend aantal miljoenen kilo's strooizout. Dat vonden wij vreemd. Al op vrijdag was namelijk het advies om vooral niet de weg op te gaan. Met name de verwachte ijzel zou zorgen voor spekgladde rijcondities. En tegen ijzel valt niet te strooien, zeker niet als die voornamelijk 's nachts valt. Er viel gewoonweg niet heel veel tegen te doen. Strooizout helpt maar heel minimaal tegen gladheid.

Let op: we zijn van mening dat iedere specifiek geval apart beoordeeld moet worden. In dit geval leek er geen kruid tegen de ijzel gewassen.

Verkeerde boodschap

De VID vindt dat de enorme aandacht voor het strooien een verkeerd gevoel van veiligheid kan geven. Mensen zouden kunnen denken "het is wel erg, maar er wordt goed gestrooid, dus we kunnen de weg op". Zaterdag paste maar een waarschuwing: 'Ga pas de weg op als het dooit. Want wat we ook proberen, het blijft spekglad.'

Onder andere omstandigheden klopt dat beeld dat strooizout helpt (als er veel sneeuw valt, maar er goed wordt geschoven kan je met een gerust hart op pad). Bij de weersomstandigheden van zaterdag heb je niet zoveel aan strooien. Rijkswaterstaat strooide 15 miljoen kilo zout, desondanks deden zich 500 snelweg ongelukken voor. De VID ziet hierin een dubbele bevestiging.

Enerzijds onderstreept het dat strooien niet helpt bij ijzel, anderzijds waren er dus genoeg mensen de weg op gegaan. Veel sporttoernooien gingen bijvoorbeeld gewoon door. Ook zagen we veel meldingen van mensen die soms wel erg op het strooizout vertrouwden.

En dan maar niet strooien?

Alle betrokken instanties weten dat strooien bij dit soort weersomstandigheden (ijzel) weinig uithaalt. Desondanks besloot Rijkswaterstaat continu de gladheid te bestrijden (en die boodschap uit te dragen). De VID stelde afgelopen zaterdag voor om terughoudend te zijn met nieuws over strooien en het strooien zelf. Want waarom iets doen wat maar weinig impact heeft?

Nogmaals: het maakte niet uit hoeveel kilo strooizout er op de weg lag: de auto's bleven glijden. Dit melden is een eerlijker bericht dan zeggen dat er met man en macht gewerkt wordt om de gladheid te bestrijden. Overigens is er natuurlijk wel met man en macht gewerkt, maar het is simpelweg niet zinvol. Het strooien van zout heeft (bijna) geen zin bij de weersomstandigheden van zaterdag. Ook hier onderschrijft het enorme ongevalsaantal onze theorie.

Bovendien was er zaterdag ver van te voren een duidelijke prognose bekend wanneer de dooi (de enige echte remedie tegen ijzel) in zou zetten. Wachten bleek uiteindelijk de beste optie. Rond het middaguur was een groot deel van de gladheid verdwenen.

Aanzuigende werking

De VID blijft van mening dat het strooien zelf en de berichtgeving daarover een aanzuigende werking kan hebben op weggebruikers. Zaterdag was het gewoonweg bloedlink op de weg en strooien hielp daar niet tegen. 500 snelwegongelukken zeggen wat ons betreft genoeg.

En nu?

Dit alles wil natuurlijk niet zeggen dat het bij een volgende gladheidssituatie (bijvoorbeeld sneeuw, of 'gewone' vorst) er ook niet gestrooid moet worden. We zijn van mening dat iedere situatie om zijn eigen aanpak vraagt: afgelopen zaterdag konden we niets anders concluderen dan dat we in het weer onze meerdere moesten erkennen. Maar ook dan moet die aanpak consistent zijn: ben je trots op de gladheidsbestrijders die de wegen begaanbaar hebben gemaakt? Prima, dat kun je dan met een gerust hart melden. Maar wil je dat mensen niet de weg op gaan? Draag dan alleen die boodschap uit.

Terzijde: er zijn enkele negatieve bijwerkingen van strooizout. Het milieu heeft er, ook al wordt er gerichter gestrooid, last van door verzilting (het zout watert uit in de omgeving van de weg). Ook voor de kwaliteit en levensduur van het asfalt is het (nat opgebrachte) zout niet bevorderlijk. En dan hebben we het nog niet over de impact van het agressieve zout op de lak van de auto's. Tot slot: strooien kost de maatschappij gewoon geld. Natuurlijk, als deze bijwerkingen de kwaal (gladheid) verhelpen neem je dit voor lief. Zaterdag bleek dat echter niet het geval.

Foto: (c) VID
Laatst gewijzigd: 12 januari 2017, 06:25
FB

Spitsverwachting

ma 23 oktober (Ochtend)
reguliere spits

Kleine kans op een bui maar ook de zon laat zich zien, normale spits met de regio Noord op Herfstvakantie.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.

ma 23 oktober (Avond)
reguliere spits

Kans op een buitje maar ook de zon is aanwezig vandaag, een normale avondspits met regio Noorg op Herfstvakantie.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.