De websites van VID Nederland B.V. gebruiken (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren, voor social media en om advertenties te tonen. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
14 meldingen, waarvan 1 file (3 km) LIVE: Code rood: winterhinder op de weg Dinsdagochtend glad en lerarenstaking Waarom code rood niet overdreven is 14 meldingen, waarvan 1 file (3 km) Sneeuw tijdens de avondspits: de prognose Winterweer op maandagochtend (gesloten) Vandaag opnieuw problemen door winterweer

Veel automobilsten slecht verlicht

Zaterdag is het in grote delen van het land de hele dag mistig geweest. De VID kreeg veel meldingen over automobilisten die met dagrijverlichting onderweg waren of juist mensen die onterecht hun mistachterlicht aan hadden.

Te weinig licht

Veel relatief nieuwe auto's hebben dagrijverlichting of automatische verlichting. Het probleem met dagrijverlichting is dat dat vaak alleen de voorlampen betreft. Als het mistig is, is zo'n auto van achteren slecht zichtbaar.

Automatische verlichting gaat bij mist helemaal niet aan. Het is immers licht buiten. Ook daarmee ben je dus zeer slecht zichtbaar.

Te veel licht

Het andere uiterste is het onterecht gevoerde mistachterlicht. Het mistachterlicht mag pas aan als het zicht minder dan 50 meter is. Er zijn meerdere ezelsbruggetjes, want zelf schatten hoe ver het zicht is, is lastig.

Als je nog voldoende ziet om op de snelweg de maximumsnelheid te rijden, dan heb je het mistachterlicht waarschijnlijk niet nodig. Een hectometerpaaltje geeft de afstand van 100 meter aan, dus als je vanaf het ene paaltje het volgende niet meer ziet, is dat een indicatie.

Beter te vaak mijn mistachterlicht aan dan te weinig, toch?

Nee. Een mistachterlicht is heel fel, dat hindert andere weggebruikers. Daarnaast lijkt het op een remlicht, wat voor gevaarlijke situaties kan zorgen.

Omdat het zo fel is, mag je een mistachterlicht ook niet aanzetten als het regent.

Mistvoorlicht

Mistvoorlicht mag je gebruiken als het zicht door regen, mist of sneeuw ernstig belemmerd (=minder dan 200 meter) is.

Algemene tips bij slecht zicht zijn:

* Zet bij slecht zicht ook overdag je dimlicht aan

* Houd voldoende afstand

* Rijd voorspelbaar

* Pas je snelheid aan

* Rem niet onnodig en niet abrupt

* Houd rekening met onverwachte situaties. Tijdens mist en ander slecht weer is de kans op een aanrijding groter.

Foto: (c) VID
Laatst gewijzigd: 3 december 2017, 09:06
IC

Spitsverwachting

di 12 december (Ochtend)
zware spits

In de vroege ochtend kans op gladheid door bevriezing. Met name de sneeuwresten van gisteren kunnen spekglad zijn. Verder is het een vreemde verkeersdag. Vanwege de lerarenstaking (basisonderwijs) hebben veel forenzende ouders een ander reisritme. Het is even afwachten hoe zich dat ontwikkelt in de ochtendspits. Al met al gaan we uit van gewone verkeersdrukte.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.

di 12 december (Avond)
zeer zware spits

Een regenachtige dinsdagavondspits in december belooft weinig goeds voor het verkeer. De files zijn lang en het zijn er veel, ook op plekken waar je normaliter rederlijk kunt doorrijden.

Bij een zeer zware spits wordt tot 500 km verwacht. Groot deel van Nederland staat vast.