De websites van VID Nederland B.V. gebruiken (tracking- en profiling)cookies om het gebruik van de websites te analyseren, voor social media en om advertenties te tonen. Lees onze cookieverklaring voor meer informatie. Door gebruik te maken van deze website geef je toestemming voor het gebruik van cookies.
12 meldingen, waarvan 2 files (5 km) Code geel voor gladheid in Noord(oost)-Nederland Vrachtwagen van weg geraakt, N33 dicht Stormpoolfiles rond Utrecht in nasleep storm 12 meldingen, waarvan 2 files (5 km) LIVEBLOG: Veel hinder door storm, code rood [GESLOTEN] Sinds 1990 niet zoveel omgewaaide vrachtwagens Problemen met vrachtwagen op A9 bij knooppunt Badhoevedorp

Waarom code rood niet overdreven is

Het moge duidelijk zijn dat de situatie op de Nederlandse wegen slecht wordt ingeschat vanmiddag. Het KNMI heeft code rood (weeralarm) afgegeven. Het weeralarm wordt uitgegeven bij een mogelijk grote impact van het weer op de samenleving. Dit gebeurt maar heel zelden.

De VID ziet veel reacties van mensen die zich afvragen waarom er zo'n heisa gemaakt wordt om sneeuw. In andere landen hebben ze dit de hele winter en daar gaat het toch ook goed?

Maatschappij-ontwrichtend

Code rood wordt alleen afgegaan bij maatschappij-ontwrichtende zaken. Vooraf wordt de meeste sneeuw-intensiteit in de Randstad tussen 16.00 en 19.00 uur verwacht: precies in de avondspits dus. Als forenzen niet op tijd gewaarschuwd worden, rijden ze zich hopeloos vast in de sneeuw. Een weer-alarm geeft vooraf de ernst van de situatie weer.

Winterse omstandigheden

Er zijn meerdere redenen aan te wijzen die verklaren waarom forse sneeuwval zo'n impact heeft op onze samenleving. We maken dit niet vaak mee, daarom zijn we veel minder bedreven in het rijden onder winterse omstandigheden. Omdat het zo'n zeldzame situatie is, is het in Nederland niet verplicht om winterbanden te hebben.

ZOAB wordt ijs

Een groot deel van ons wegennet is bedekt met ZOAB (Zeer Open Asfalt Beton) en dat heeft als nadeel dat gladheid lastiger te bestrijden is. Alleen zout strooien is niet voldoende; de sneeuw moet tot pulp worden gereden zodat het zout zich kan mengen. Het zout verdwijnt in de gaten van het open asfalt, waardoor het water op de weg gemakkelijk bevriest en er ijsvorming ontstaat. Die ijslaag is te dun om met een sneeuwschuiver te verwijderen.

Foto/Kaart: KNMI

Foto: (c) VID
Laatst gewijzigd: 14 december 2017, 14:49
IC

Spitsverwachting

ma 22 januari (Ochtend)
zware spits

Geen gladheid of winterse buien, maar wel veel regen. De files die er normaal al staan zullen daarom langer zijn.

Bij een zware spits wordt tot 350 km verwacht. Naast knelpuntfiles ook veel andere files.

ma 22 januari (Avond)
reguliere spits

Ook tijdens deze spits verwachten onder invloed van de weersomstandigheden meer drukte op de wegen.

Bij een reguliere spits wordt tot 225 km verwacht. Alle knelpunten hebben files.